Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mindennapjainkról szülőknek

2013.02.01

 

Freinet-szellemű munkánkról általában

 

A Freinet-pedagógia alapelvei természetesek és egyszerűek. Olyan gondolatokat tartalmaznak, mint például

  • a gyermek jogainak és szükségleteinek tiszteletben tartása,
  • a természet- és életközeliség,
  • a nyitottság,
  • támaszkodás a közösség segítő erejére,
  • a tevékenység által történő tapasztalatgyűjtés, ismeretnyújtás és képességfejlesztés,
  • az egyéni érdeklődés és fejlődési ütem tiszteletben tartása,
  • a tevékenység önálló megválasztásának lehetősége,
  • a szabad alkotás élményének feldolgozása, az önkifejezés szabadsága.

Nagyon fontos, hogy a gyerekek nem mást, csak másként tanulnak! Ugyanazt a tudást szerzik meg, hiszen a követelmény ugyanaz, csak az oda vezető út lehet más. A célunk, hogy a kicsik minél élvezetesebben, érdekesebben jussanak el feladataik megoldásához, szorongás, félelem nélkül.  Az oldott légkör ad lehetőséget arra is, hogy minden gyerek bátran elmondhassa véleményét, mesélhessen magáról, a vele történtekről. Az is többször előfordult már, hogy ez adta az alapot a tanulnivaló megközelítéséhez.

 

Rengeteg tevékenységen keresztül próbáljuk közelebb hozni hozzájuk a tanulnivalót. (Mindannyian jobban megjegyzünk bármit, amit nemcsak hallunk, hanem ki is próbálhatunk.) A gyerekek saját tapasztalataikon keresztül tanulhatnak, ráadásul személyes, ill. közös élményeikhez kapcsolódnak a feladatok. (A mese, a szöveges feladat, a rajz stb. arról szólhat, ami őket foglalkoztatja.)

 

Nagyon fontosnak tartjuk még a jó társas kapcsolatok kialakítását. Ennek érdekében nemcsak közös programokat szervezünk – amelyek közül többre a szülőket is várjuk -, hanem tanulás közben is folyamatosan lehetőségük van a gyerekeknek az együttmunkálkodásra. Sokszor csoportmunkában vagy párban dolgoznak, így egymást taníthatják, ami élmény számukra, ráadásul nagyon hatékony. Nem egymás legyőzése, hanem segítése a cél. Jó kedvvel, barátságban folyhat a munka, ez is javítja eredményeiket. Egyéni tempóban haladhatnak, a lemaradóknak van lehetőségük gyakorolni, a gyorsabbak sokféle különórán, foglalkozáson vehetnek részt.

Mindezek következménye-képpen: tanulóink kihozhatják magukból a legjobbat a viselkedés és a tanulmányi eredmények tekintetében egyaránt. Bebizonyosodhat, hogy mindenki jó valamiben!  

  További hasznos információkat válogattunk össze, melyekből a kedvenc linkek ablakban válogathatnak.